داروی سماگلوتید در کاهش وزن بیماران دیابتی نیز موثر است

3 مارس 2021- تحقیقات نشان داد که یك داروی معتبر که برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت طراحی شده است، به بیماران دیابتی كمك می كند كه به طور متوسط ​​10 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند.

سماگلوتید(Semaglutide )، دارویی که برای کنترل قند خون با یک بار تزریق در هفته مصرف می شود، به عنوان یک روش غیر جراحی برای کاهش وزن و درمان چاقی معرفی شده است. نتایج این تحقیق امروز در ژورنال لانست، منتشر گردید.

پرفسور Ildiko Lingvay، استاد طب داخلی، علوم جمعیت و داده پردازی در مرکز پزشکیUT Southwestern، و نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: افراد دیابتی از کاهش وزن بسیار سود می برند، اما در مقایسه با افراد بدون دیابت، کاهش وزن برای آنها بسیار سخت تر است. ما در این مطالعه برای اولین بار اثر این دارو را در کاهش وزن به طور انحصاری در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، ارزیابی کرده ایم.

این مطالعه ی چندمرکزی در 149 سایت، در 12 کشور در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آفریقای جنوبی و آسیا از ژوئن 2018 تا ژوئن 2020 انجام گردید. این مطالعه یکی از مطالعات انجام شده از ارزیابی اثر درمانی سماگلوتید بر افراد چاق(STEP) است.

پرفسور Lingvay، گفت: در چهار آزمایش بالینی که تاکنون به اتمام رسیده است، افرادی که با این دارو درمان شدند به طور متوسط ​​10 تا 17 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، که یک قدم بزرگ رو به جلو در مقایسه با سایر داروهای موجود برای درمان چاقی است. نتایج استفاده از این دارو، به نتایج کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی- که سبب کاهش 20 تا 30 درصد از وزن اولیه ی افراد می شود-، نزدیک می باشد.

بیش از یک دهه است که از داروهای این گروه دارویی برای درمان افراد دیابتی استفاده می شود. در حال حاضر سماگلوتید توسط سازمان غذا و دارو برای کاهش قند خون در افراد دیابتی با دوز 0.5 میلی گرم یا 1 میلی گرم یک بار در هفته تأیید شده است.FDA، در حال ارزیابی استفاده از دوز هفتگی بالاتر یعنی 2.4 میلی گرم برای مدیریت مزمن وزن است.

در مطالعه ی STEP 2، یک آزمایش بالینی فاز 3 تصادفی، دو سو کور، کنترل دارونما که گزارش آن در لانست منتشر شده است، بیش از 1200 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 که در آن زمان دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، شرکت داشتند. در طول 68 هفته، آنها هفته ای یک بار سماگلوتید یا دارونما به خود تزریق کردند. داشتن شاخص توده بدنی(BMI) بالای 30 / یا BMIبیش از 27 کیلوگرم بر متر مربع همراه با ابتلا به سایر بیماری های هم آیند، برای شرکت در این مطالعه لازم بود.

پرفسور Lingvay، گفت: در این مطالعه، بیش از یک چهارم شرکت کنندگان بیش از 15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، که البته بهترین نتیجه ای است که ما تا به حال از هر داروی کاهش وزن در مورد بیماران دیابتی بدست آورده ایم.

سایر آزمایشاتSTEP ، که دوز هفتگی 2.4 میلی گرم سماگلوتید را در بزرگسالان چاق و بدون دیابت بررسی کردند، کاهش وزن بیشتر از 15 تا 16 درصد از وزن بدن را گزارش نموده اند.

پرفسور Lingvay، افزود: این دارو با سرکوب مراکز اشتها در مغز به کاهش کالری دریافتی کمک می کند.این دارو به طور مداوم به بدن می گوید که شما همین الان غذا خورده اید، و سیر شده اید.

شرکت کنندگان هفته ای یک بار تزریق زیر جلدی را با یک قلم از قبل پر شده ی دارو با یک سوزن کوچک انجام می دادند. آنها همچنین با یک متخصص تغذیه ملاقات کردند تا به آنها کمک کند که یک برنامه غذایی کم کالری را دنبال کنند.

میانگین کاهش وزن در بین شرکت کنندگان تحت درمان با 2.4 میلی گرم سماگلوتید 21.4 پوند بود، در حالی که برای گروه دارونما تنها 7.7 پوند گزارش شد. حدود 69 درصد از شرکت کنندگان تحت درمان با 2.4 میلی گرم سماگلوتید 5 درصد یا بیشتر از وزن بدن خود را از دست دادند، که می تواند بیماری های دیگر مانند فشار خون بالا را بهبود بخشد. نیمی از کسانی که 2.4 میلی گرم سماگلوتید دریافت کردند، 10 درصد یا مقدار بیشتری کاهش وزن پیدا کردند و 25 درصد کاهش وزن 15 درصدی یا بیشتر را تجربه کردند.

پرفسور Lingvay، گفت: برای فردی که دیابت دارد، کاهش وزن به ویژه بسیار چالش برانگیز است.افراد دیابتی نسبت به افراد بدون دیابت وزن کمتری را از دست می دهند، بهمین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت ، کاهش 10 درصدی وزن یک موفقیت خارق العاده است.

وی افزود: این دارو برای استفاده مادام العمر توصیه می شود و نباید پس از کاهش وزن، مصرف آن قطع شود.چاقی یک بیماری مزمن پزشکی است و چیزی نیست که شما آن را مانند آنفولانزا درمان کنید.

عوارض جانبی این دارو، از جمله حالت تهوع ، استفراغ و اسهال بود که عمدتا خفیف بودند و تعداد کمی از بیماران به دلیل آنها مصرف دارو را متوقف کردند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210303/Semaglutide-drug-also-helps-diabetic-patients-lose-body-weight-shows-study.aspx